Asset Publisher
Informacja o pracach na terenie rezerwatu przyrody „Dolina Racławki”
Szanowni Państwo!
Ze względu na konieczność naprawy i utrzymania zniszczonego szlaku udostępniającego turystycznie rezerwat „Dolina Racławki” oraz stanowiącego dojazd dla służb ratunkowych, po zaopiniowaniu przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Krakowie, Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Małopolskiego oraz Wody Polskie, a także uzyskaniu wszelkich niezbędnych zgód, postanowiono o rozpoczęciu prac, zgodnie z wytycznymi wypracowanymi przez wyżej wymienione instytucje. Szlak ten stanowi główne przejście przez „Dolinę Racławki”, ponad to na odcinku objętym pracami był przystosowany do poruszania się osób o ograniczonej zdolności ruchowej.
Opis prac:
-
Prace związane ze stabilizacja brzegów zostaną przeprowadzone tylko w dwóch miejscach przejazdu przez potok, przy wykorzystaniu jedynie naturalnych materiałów i zachowaniu naturalnego, meandrującego kształtu koryta. Prace przy pierwszym przejeździe mają na celu umożliwienie korzystania z niego bez narażania brzegu na uszkodzenia. Prace przy drugim przejeździe mają na celu wypełnienie powstałej wyrwy, w celu umożliwienia przejazdu oraz zapobiegnięciu dalszemu obrywaniu się brzegu potoku w bezpośrednim sąsiedztwie kładki.
-
Prace związane z usunięciem zatorów mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich korzystających ze szlaku w rezerwacie oraz umożliwienie poruszania się osobom o ograniczonej zdolności ruchowej. Niestety, w ostatnim czasie miały już miejsce sytuacja, w której ze względu na powstała wyrwę w brzegu potoku nie można było dojechać do osoby poszkodowanej.
-
Podczas prac nie ucierpi żadna tama bobrowa – rozbiórka dotyczy tylko trzech niestabilnych zatorów ze śmieci, gałęzi oraz powalonych drzew. Pozostałe, liczne naturalne spiętrzenia powstałe na nagromadzonym rumoszu drzewnym pozostaną nienaruszone. Ścieżkę na tym odcinku przeprojektujemy w taki sposób, by możliwe było zachowanie naturalnego, dzikiego charakteru potoku.
-
Postępujące szkody w infrastrukturze turystycznej mogłyby skutkować czasowym zamknięciem bardzo popularnego szlaku prowadzącego dnem doliny, a tym samym zakazem wstępu do rezerwatu dla odwiedzających. Ponadto utrzymanie tego odcinka szlaku w poprawnym stanie technicznym zapobiegnie powstaniu alternatywnych objeść i przyczyni się do właściwego ukierunkowania ruchu pieszego. Dlatego też instytucje zaangażowane w rozwiązanie sprawy musiały podjąć działania zapewniające bezpieczeństwo odwiedzających rezerwat turystów, a tym samym pogodzić kwestie ochrony przyrody z potrzebą turystycznego udostępnienia tego obszaru. Decyzja o podjęciu prac była efektem m.in. skarg na stan ścieżki i infrastruktury w rezerwacie.
Szczegółowa lista prac przedstawia się następująco:
-
ustabilizowanie obu brzegów potoku w pobliżu przejazdu materiałem naturalnym (narzut kamienny) przy zachowaniu naturalnego, meandrującego kształtu koryta (oddz. 45-c Leśnictwa Dubie)
-
częściowe utwardzenie przejazdu od ww. przejazdu do „pierwszej kładki”, umożliwiające przejazd pojazdem;
-
uzupełnienie wyrwy w brzegu potoku (oddz. 39-k Leśnictwa Dubie) przy „drugiej kładce”, umożliwiające przejazd pojazdem;
-
wyrównanie nawierzchni szlaku poprzez dosypanie naturalnego kruszywa na odcinku 16 mb przy drugiej kładce, we fragmencie szlaku ze znacznym pochyleniem poprzecznym (oddz. 40-g Leśnictwa Dubie), poprawiające bezpieczeństwo przejścia tego fragmentu szlaku;
-
uzupełnienie kamieniem nawierzchni szlaku zniszczonej wskutek erozji wodnej przy „drugiej kładce” na odcinku 130 mb (oddz. 39-k Leśnictwa Dubie), poprawiające bezpieczeństwo oraz komfort przejścia tego fragmentu szlaku;
-
rozebranie trzech zatorów utworzonych przez śmieci i gałęzie oraz powalonych drzew wzdłuż zniszczonego fragmentu szlaku przy „drugiej kładce”;
-
wytyczenie nowego przebiegu szlaku na odcinku 80 mb (oddz. 35-d Leśnictwa Dubie) w rejonie naturalnego spiętrzenia wody powstałego w korycie potoku, poprawiające bezpieczeństwo przejścia tego fragmentu szlaku przy jednoczesnym zachowaniu jego walorów przyrodniczych (fragment ten leży pomiędzy Skałą z Nyżą a Wąwozem Stradlina);