Asset Publisher Asset Publisher

Informacja o pracach na terenie rezerwatu przyrody „Dolina Racławki”

Szanowni Państwo!

 

Ze względu na konieczność naprawy i utrzymania zniszczonego szlaku udostępniającego turystycznie rezerwat „Dolina Racławki” oraz stanowiącego dojazd dla służb ratunkowych, po zaopiniowaniu przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Krakowie, Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Małopolskiego oraz Wody Polskie, a także uzyskaniu wszelkich niezbędnych zgód, postanowiono o rozpoczęciu prac, zgodnie z wytycznymi wypracowanymi przez wyżej wymienione instytucje. Szlak ten stanowi główne przejście przez „Dolinę Racławki”, ponad to na odcinku objętym pracami był przystosowany do poruszania się osób o ograniczonej zdolności ruchowej.

 

Opis prac:

  1. Prace związane ze stabilizacja brzegów zostaną przeprowadzone tylko w dwóch miejscach przejazdu przez potok, przy wykorzystaniu jedynie naturalnych materiałów i zachowaniu naturalnego, meandrującego kształtu koryta. Prace przy pierwszym przejeździe mają na celu umożliwienie korzystania z niego bez narażania brzegu na uszkodzenia. Prace przy drugim przejeździe mają na celu wypełnienie powstałej wyrwy, w celu umożliwienia przejazdu oraz zapobiegnięciu dalszemu obrywaniu się brzegu potoku w bezpośrednim sąsiedztwie kładki.

  2.  Prace związane z usunięciem zatorów mają na celu zapewnienie  bezpieczeństwa wszystkich korzystających ze szlaku w rezerwacie oraz umożliwienie poruszania się osobom o ograniczonej zdolności ruchowej.  Niestety, w ostatnim czasie miały już miejsce sytuacja, w której ze względu na powstała wyrwę w brzegu potoku nie można było dojechać do osoby poszkodowanej.

  3. Podczas prac nie ucierpi żadna tama bobrowa – rozbiórka dotyczy tylko trzech niestabilnych zatorów ze śmieci, gałęzi oraz powalonych drzew. Pozostałe, liczne naturalne spiętrzenia powstałe na nagromadzonym rumoszu drzewnym pozostaną nienaruszone. Ścieżkę na tym odcinku przeprojektujemy w taki sposób, by możliwe było zachowanie naturalnego, dzikiego charakteru potoku.

  4. Postępujące szkody w infrastrukturze turystycznej mogłyby skutkować czasowym zamknięciem bardzo popularnego szlaku prowadzącego dnem doliny, a tym samym zakazem wstępu do rezerwatu dla odwiedzających. Ponadto utrzymanie tego odcinka szlaku w poprawnym stanie technicznym zapobiegnie powstaniu alternatywnych objeść i przyczyni się do właściwego ukierunkowania ruchu pieszego. Dlatego też instytucje zaangażowane w rozwiązanie sprawy musiały podjąć działania zapewniające bezpieczeństwo odwiedzających rezerwat turystów, a tym samym pogodzić kwestie ochrony przyrody z potrzebą turystycznego udostępnienia tego obszaru. Decyzja o podjęciu prac była efektem m.in. skarg na stan ścieżki i infrastruktury w rezerwacie.

 

Szczegółowa lista prac przedstawia się następująco:

  1. ustabilizowanie obu brzegów potoku w pobliżu przejazdu materiałem naturalnym (narzut kamienny) przy zachowaniu naturalnego, meandrującego kształtu koryta (oddz. 45-c Leśnictwa Dubie)

  2. częściowe utwardzenie przejazdu od ww. przejazdu do „pierwszej kładki”, umożliwiające przejazd pojazdem;

  3. uzupełnienie wyrwy w brzegu potoku (oddz. 39-k Leśnictwa Dubie) przy „drugiej kładce”, umożliwiające przejazd pojazdem;

  4. wyrównanie nawierzchni szlaku poprzez dosypanie  naturalnego kruszywa na odcinku 16 mb przy drugiej kładce, we fragmencie szlaku ze znacznym pochyleniem poprzecznym (oddz. 40-g Leśnictwa Dubie), poprawiające bezpieczeństwo przejścia tego fragmentu szlaku;

  5. uzupełnienie kamieniem nawierzchni szlaku zniszczonej wskutek erozji wodnej przy „drugiej kładce” na odcinku 130 mb (oddz. 39-k Leśnictwa Dubie), poprawiające bezpieczeństwo oraz komfort  przejścia tego fragmentu szlaku;

  6. rozebranie trzech zatorów utworzonych przez śmieci i gałęzie oraz powalonych drzew wzdłuż zniszczonego fragmentu szlaku przy „drugiej kładce”;

  7. wytyczenie nowego przebiegu szlaku na odcinku 80 mb (oddz. 35-d Leśnictwa Dubie) w rejonie naturalnego spiętrzenia wody powstałego w korycie potoku, poprawiające bezpieczeństwo przejścia tego fragmentu szlaku przy jednoczesnym zachowaniu jego walorów przyrodniczych (fragment ten leży pomiędzy Skałą z Nyżą a Wąwozem Stradlina);